Sterlinge og grosser

Sterlinge og grosser

Indlægaf MichaelC » tirs 16. jun 2015 16:22

For at gøre min samling af danske middelaldermønter/borgerkrigsmønter en smule mere interessant, har jeg købt et par eksempler på de udenlandske mønter, der også typisk cirkulerede i Danmark i de tider. Det drejer sig om hhv. en engelsk sterling fra Edward 1 (1272-1307), slået i London, samt en fransk Gros tournois fra Philip 3 (1270-1285).

De er købt på mindre auktioner, med ovenstående beskrivelser, men ellers uden nogle yderligere informationer. Jeg ved at for begge mønter gælder det, at de blev udmøntet stort set uændret i lange perioder, under flere forskellige regenter. Jeg er derfor blevet lidt usikker på, hvorvidt jeg kan virkelig kan stole på de meget sparsomme oplysninger. Desværre har jeg ikke lige nogle af de relevante referenceværker, man skal bruge for at kunne identificere disse mønter mere præcist. Det er så her, at jeg håber nogle af dette forums brugere kunne hjælpe mig ;)

Billede

Billede
MichaelC

Re: Sterlinge og grosser

Indlægaf Jorn » lør 20. jun 2015 16:29

Jeg ved ikke, men prøv læs her om nogle fund af de mønter...

http://www.danskmoent.dk/galster/fundholb.htm
Jorn

Indlægaf JuuliusAugust » søn 21. jun 2015 19:39

Det kan være lidt svært, at kende forskel på de forskellige Phillipper der følger efter Ludwig IX 1226-70. Prøv at se Kluge 892-895. Eller NNÅ 1952 s17/57.
Sterlingen (Penny), som er Edward (og jeg tror, det er den 3.) – idet der står EDWR ANGEL DNS HYB. Se Bl.a Sutherland 292-329. Eller i Sear.

JA
JuuliusAugust

Indlægaf SvendHovard » tirs 23. jun 2015 22:48

Julius har ganske ret. Den franske gros indførtes i 1266 som et 12-denar stykke og en lødighed på 95,8 %. Det er en enorm udmøntning, og som det kan ses er det Philip 3 (1270-85) eller 4 (1285-1314). I 1290 blev den ændret til 13 1/8 denar, og derefter bliver det meget kompliceret, da Filip 4 "den Smukke" kendes som "falskmønterkongen", idet han groft udnyttede møntregaliet til at skaffe penge. Den kan bestemmes med Duplessy og der findet et kæmpeværk om denne udmøntning.
Den engelske sterling er med Edward 1, hans "new coinage" fra 1279. England gennemførte massive ommøntninger, jeg har beskrevet den tilsvarende i 1247 i numismatisk rapport 114 s.6-7.
Det er særdeles relevant at have de to typer i en dansk samling, da mange priser i Diplomataricum Daniae fra 1300-tallet er aftalt i disse to valutaer pga møntvæsenets sammenbrud i 1330'erne. Sterlingen bruges som regnenehed i Balticum, Rusland, Balkan og mange steder i denne periode, da den var en stabil valuta på 1,46 gram og en lødighed på 92,5% (sterlingsølv). Den franske kom i miskredit pga Filips manipulationer efter 1296....
SvendHovard

Indlægaf MichaelC » fre 26. jun 2015 20:55

I skal alle tre have mange tak for hjælpen, specielt SvendHovard, det var nogle virkelig gode informationer.
Så jeg kan forstå, at sterlingen var korrekt annoteret, det var en Edward 1 (Edward Longshanks). Grossen derimod, bliver jeg selv nødt til at undersøge nærmere, vha. Duplessy (Les Monnaies Françaises Royales de Hugues Capet à Louis XVI (987-1793), for at finde frem til den korrekte regent, dvs. enten Filip III eller IV.

For dem der skulle være interesseret, så kan jeg selv tilføje lidt basale informationer, omkring avers indskriptionerne på disse mønter.

Sterling:
+EDW R ANGL DNS hYB (= Edward Rex Angliae Dominus Hiberniae = Edward Konge af England Herre over Ireland).

Gros:
+BHDCTV SIT HOME DHI nRI DEI IhV XPI (= Benedictum Sit Nomen Domini Nostri Dei Jesu Christi = Velsignet er navnet på vores Gud Jesus Kristus)
+PhILIPPVS REX (= Kong Filip), i dette tilfælde enten Filip III, den dristige, eller Filip IV, den smukke).
MichaelC

Tilbage til Udenlandske mønter