Søger råd om priser på danske erindringsmønter

Søger råd om priser på danske erindringsmønter

Indlægaf Carsten2832 » tirs 5. apr 2016 18:23

Hej,

Jeg har ikke forstand på mønter og spørger derfor neutrale møntkendere til råds.
Jeg har en lille samling af danske erindringsmønter fra 1888-2015, som jeg godt kunne tænke mig at gøre komplet.
I den forbindelse har jeg kigget på de forskellige danske sider, der sælger disse, og konstateret at prisniveauet for den samme kvalitet af samme mønt varierer meget. Som eksempel har jeg fundet erindringsmønten fra 1906 (Tronskiftet fra Kong Christian IX til Kong Frederik VIII) i kvalitet 0 til priserne 350, 400 og 550. For andre mønter varierer priserne også meget. Nogle sider/sælgere er konsekvent billigere end andre. Derfor spørger jeg:

1. Er der nogen sider/sælgere I kan anbefale som sikre/velansete ift. at vurderingerne af mønternes stand er korrekt/ærlig?
2. Jeg kan se, at nogle sider/sælgere bruger enten "perfekt" eller "M" som en stand, der er dyrere end "0". Hvad er stand "perfekt" eller stand "M" ift. stand "0"?

Mvh Carsten
Carsten2832

Re: Søger råd om priser på danske erindringsmønter

Indlægaf PalleRytter » tirs 5. apr 2016 21:00

Hej Carsten,

Dit spørgsmål kræver et langt svar, som jeg ikke har tiden til at give dig, men kort så er det med at kvalitetsvurdere korrekt noget som kun de allerfærreste formår. Jeg har to forslag til dig.

1) Du kan gå til Finn Rasmussen på Frederiksberg, www.Hafniacoins.dk - eller du kan købe hos Bruun Rasmussen. At handle hos disse steder er langtfra de billigste, men kan ofte betale sig for begyndere og nyere samlere. De vurderer begge normalt korrekt og konservativt.

2) Du kan poste links her til salg, og jeg vil prøve at hjælpe dig. Jeg er mønt ekspert. Dette er den noget billigere løsning hvor min ekspertise gør, at du kan spare en del penge.

Sidste råd: Hold dig generelt fra Mønthuset Danmark og Lauritz.com - og vid, at amatørernes holdeplads er Qxl, hvorfor næsten alt bliver overvurderet her, men der er dog undtagelser.

Mvh
Numis
KBH
PalleRytter

Indlægaf PalleRytter » tirs 5. apr 2016 21:02

Hov! - dette var DNF's debatforum - det så jeg ikke lige. På denne side er vi en del meget kyndige eksperter, som kan hjælpe dig.
- Et medlemsskab I DNF giver dog også rigtig gode muligheder. Vurderingen er også ofte korrekt her.

Mvh
PalleRytter
PalleRytter

Indlægaf Carsten2832 » lør 9. apr 2016 09:19

Hej PalleRytter og andre mønteksperter,

Mange tak for dit hurtige svar! Hafniacoins.dk er en af de sider, jeg har kigget på. På den side angives mønter af kvalitet "M" som værende dyrere end mønter af kvalitet "0". Kan du eller andre forklare, hvad forskellen er på kvalitet "M" og kvalitet "0"?

Jeg har også kigget på Pilegaard-coins.dk, hvor kvalitet "perfekt ucirkuleret eksemplar" er dyrere end kvalitet "0". Link: http://www.pilegaard-coins.dk/shop/erin ... -87c1.html.
Har du eller andre erfaringer med Pilegaard-coins.dk, og kan I forklare forskellen på kvalitet "perfekt ucirkuleret eksemplar" og kvalitet "0"?

Hvis nogen har erfaringer med dancoins.dk, abcoins.dk eller akmoenter.dk, vil jeg meget gerne høre dem!

Mvh Carsten
Senest rettet af Carsten2832 lør 9. apr 2016 14:44, rettet i alt 1 gang.
Carsten2832

Indlægaf Jorn » lør 9. apr 2016 13:20

Hej,

Du kunne prøve en ny mønt butik http://www.hobbycoins.dk , men de angiver kun at mønterne er pæne, men meget lavere priser end andre sider, måske Palle kunne se på den side om mønterne holder pris i følge deres kvalitet...

dancoins.dk har jeg før handlet hos , men deres site er ikke opdateret længe...

abcoins.dk her er ejeren webmaster på denne Forum og DNF's site. Så en god butik :)

akmoenter.dk har alt for høje priser på næsten alt... selv om jeg har handlet der...

Kvalitet 'M' er bare pænere end 'O' da mønten har metal glans...
Senest rettet af Jorn lør 9. apr 2016 15:02, rettet i alt 1 gang.
Jorn

Indlægaf Jorn » lør 9. apr 2016 13:35

Btw, Det er en smagssag om man ønsker at købe mønter i Kvalitet ''M'' personligt foretrækker jeg dem bare i Kvalitet ''O'' pga. af mere alm. udseende...
Jorn

Indlægaf Carsten2832 » lør 9. apr 2016 14:53

Tak for dine svar Jorn. Jeg har også spekuleret på, hvorfor der udgives både proof-versioner og sølv/guld-versioner af erindringsmønterne. Er det fordi, at sølv/guld-mønternes overflade ikke får patina i lige så høj grad?
Carsten2832

Indlægaf PalleRytter » lør 9. apr 2016 15:14

Hej Carsten,

Jeg forstår godt, du har mange spørgsmål. Det er en jungle derude. Jeg har desværre ikke muligheden for at komme med det helt lange svar. Har andre tiden til det lange svar - og har ekspertisen, så er I meget velkomne. :-)

Jeg vil dog sige, at du bør nok bør holde dig til Hafniacoins, Dansk Numismatisk Forening på numismatik.dk, eller QXL.dk (med råd fra undertegnede) - med mindre, at du virkelig vil betale overpriser. Med andre ord vil jeg fravælge andre steder. Danske jubilæumsmønter er generelt uhyre almindelige og det er ikke noget, man bør betale de store priser for.

Mvh
PalleRytter
PalleRytter

Indlægaf Jorn » lør 9. apr 2016 15:38

Vedr. Hafniacoins.dk har han jo ca. de samme priser som andre af de kendte webshops ifølge hans site... men nu er siten da nyeligt updateret...
Jorn

Indlægaf Carsten2832 » lør 9. apr 2016 15:46

Ja, bortset fra at han også opererer med en kvalitet "perfekt ucirkuleret eksemplar" ud over kvalitet "0", og førstnævnte er væsentligt dyrere end sidstnævnte.
Jeg troede, at kvalitet "0" svarer til (perfekt) ucirkuleret.
Carsten2832

Næste

Tilbage til Danske Mønter