Samtidig forfalskning af Rigsbanktegn for 16 skilling 1814

Samtidig forfalskning af Rigsbanktegn for 16 skilling 1814

Indlægaf Troels » ons 29. aug 2018 14:54

Kære eksperter

Jeg er lige efter en lang årrække dykket ned i min ungdomsmøntsamling igen mhp. på at afhænde dele af den og snævre mit samlerområde ind.

I forbindelse med min gennemgang er jeg kommet over en samtidig (må man gå ud fra) forfalskning af Rigsbanktegn for 16 skilling 1814, se billederne nedenfor. Jeg erindrer ikke, hvordan jeg har fået den, men jeg er næsten sikker på, at det må have været i en rodebunke. Jeg var primært årgangssamler og samlede kun skillingsmønter sporadisk...

IMG_2999.JPG
IMG_2999.JPG (60.53 KiB) Vist 2795 gange

IMG_2998.JPG
IMG_2998.JPG (110.51 KiB) Vist 2795 gange

IMG_2997.JPG
IMG_2997.JPG (126.31 KiB) Vist 2795 gange

Det der MÅSKE gør mønten ekstra spændende er imidlertid, at jeg, når jeg googler 'falsk 16 skilling', kun får ét relevant hit:

https://books.google.dk/books?id=b_MEAAAAYAAJ&pg=RA1-PA212&lpg=RA1-PA212&dq=falsk+16+skilling&source=bl&ots=m90BurHncK&sig=iM_XqmYnpEn0iv0POmv-RnpADiw&hl=da&sa=X&ved=2ahUKEwjStai6rJLdAhWChSwKHTR0AZkQ6AEwCXoECAEQAQ#v=onepage&q=falsk%2016%20skilling&f=false

I dokumentet refereres tilbage til en Underretsdom i Roskilde i 1830, hvor en Lars Hansen (i samarbejde med andre) dømmes for at have 'udgivet en deel falske Rigsbanktegn lydende på 16 Skilling'. Han bliver, såvidt jeg kan læse mig frem til, dømt til at få hånden hugget/skåret af (?) - 'at have sin haand forbrudt'.

Spørgsmålet er så om det mon er sandsynligt, at der er tale om en af Lars Hansens Rigsbanktegn?

Det kommer man selvfølgeligt nok aldrig til at kunne sige med sikkerhed, men man kan vel sige, at sandsynligheden for dette er større, hvis det ikke er en mønt som man almindeligvis ser forskellige forfalskninger af?

Jeg kunne ikke ved en hurtig søgning finde eksempler på andre samtidige forfalskninger af Rigsbanktegn for 16 skilling 1814, men måske kender I til sådanne? I givet fald kunne det være sjovt at sammmenligne billeder af dem, for at se om det kunne være samme falskmøntner. Måske Lars Hansen, som vi altså faktuelt ved udfærdigede et parti og satte dele af det i omløb. Hvor stort ved vi ikke, kun at han pågribes med 12 stykker.

Jeg håber, at nogen med mere viden om skillingsmønter og samtidige, ældre forfalskninger kan oplyse mig og andre i dette forum.

Med venlig hilsen,
Troels H.
Troels

Re: Samtidig forfalskning af Rigsbanktegn for 16 skilling 18

Indlægaf PalleRytter » ons 29. aug 2018 15:35

Hej Troels,
Din mønt mener jeg er ægte. Rillerne i kanten skal mønten have.
Mvh Palle :)
PalleRytter

Indlægaf Troels » ons 29. aug 2018 16:06

Med spejlvendt ‘s’ i rigsbanktegn?!

Mvh.
Troels
Troels

Indlægaf PalleRytter » ons 29. aug 2018 18:55

Det har jeg godt nok heller ikke set før, men jeg ser mønten som et fejlpræg og ikke en forfalskning. Mvh Palle :)
PalleRytter

Indlægaf Troels » ons 29. aug 2018 20:01

Hej Palle

Må jeg være så fri at spørge, hvorfor du ser det som et fejlpræg af en ægte 16 skilling?

Jeg er ikke det mindste i tvivl om, at det er en forfalskning - mest sandsynligt samtidig. Dette er der mindst 3 årsager til:

1) Det virker usandsynligt at en så markant variant har kunnet skjule sig frem til nu; den er hverken beskrevet i Schou eller Sieg.
2) Vi ved faktuelt fra retsbogsudskrifterne, at der er lavet samtidige forfalskninger, og Lars Hansen er dømt for dette.
3) Hvis den er ægte, så har stempelskæreren godt nok fået en tår over tørsten, da han lavede den :lol: . Udover det spejlvendte 's', så er også de andre bogstaver meget kluntede og fremtoningen af mønten betragteligt mere kluntet, end det fremgår af billedet i Sieg (jeg har ikke en ægte til sammenligning).

Jeg er derfor fortsat interesseret i at høre, om der er andre, der kender til andre eksempler på samtidige forfalskninger af Rigsbanktegn for 16 Skillling. Hvis der findes mange forskellige eksempler, så er sandsynligheden for, at jeg har en af Lars Hansens selvfølgeligt begrænset. men hvis der ikke kendes andre eksempler end denne udgave, så taler en del jo for, at det faktisk er Lars Hansens kriminelle arbejde.

Bedste hilsner,
Troels
Troels

Indlægaf Troels » ons 5. sep 2018 07:23

Til information

I en gruppe på Facebook har møntekspert Michael Märcher (nu Bruun Rasmussen, tidligere Den Kongelige Mønt- og Medaillesamling på Nationalmuseet) oplyst, at han også mener, at der er tale om en samtidig forfalskning. Han oplyser endvidere, at forfalskninger af kobbermønter fra den tidsperiode generelt er sjældne, da det fortrinsvist var sølv- og guldmønter, der blev forfalsket. Han er usikker på, om han engang har set en identisk forfalskning - enten i Nationalmuseets samlinger eller i en publikation.

Michaels oplysninger (især omkring sjældenheden af forfalskninger af kobbermønter) bestyrker mistanken om, at det rent faktisk er en af Lars Hansens forfalskninger, jeg er i besiddelse af. Tættere på en konklusion kan jeg nok ikke komme på nuværende tidspunkt. Det vil nok i givet fald kræve, at jeg undersøger, om der findes en udskrift af Underretsdommen i Roskilde (sikkert i et arkiv et sted), hvor Lars Hansens falske mønter måske er nærmere beskrevet. Dét må vist blive en anden dag ;)

Jeg er selvfølgeligt stadig interesseret i at høre fra andre, der eventuelt kan tilføje noget eller kender til identiske eller andre forfalskninger af Rigsbanktegn for 16 Skilling.

Mvh.
Troels
Troels

Indlægaf PalleRytter » søn 9. sep 2018 07:09

Hej igen Troels,

Er mønten til salg? Den hører nemlig indenfor mit samleområde. Mvh Palle :)
PalleRytter

Indlægaf Holmen » søn 9. sep 2018 10:41

Kære Troels

Efter min mening er 16. skillingen en samtidig (samme århundrede) forfalskning. Kanten er udført nydeligt, mens bogstaverne på bagsiden virker meget primitive. Jeg ved ikke, om der på Lands- eller Rigsarkivet findes sagsakter, hvori der muligvis er vedlagt en af de falske mønter, som sagen bygger på.
Holmen

Tilbage til Danske Mønter