Falske 1 yen sølv mønter fra Japan

Falske 1 yen sølv mønter fra Japan

Indlægaf 50senmand » tirs 9. maj 2017 22:14

Goddag alle
Jeg har købt en portion mønter fra Kina. Her var der en 1 Yen fra kejserens år 26. Det er år 1892. Og det første jeg gjorde var at veje den på min fintfølende vægt. Den vejer 23 gram. Det er for lidt. Den skal i følge mit japanske møntkatalog veje 26,96 gram. Det næste jeg testede var om den bestod magnettesten. Og det gjorde den. Der er sølv i mønten. Hvor meget? Det jeg ved ikke. Sidst sammenlignede jeg min nye mønt, med en 1 yen mønt fra 1892, jeg allerede havde i samlingen. Og den er synligt tykkere og vejer det den skal.
Det er første gang, at jeg har mødt en falsk japansk sølvmønt. Nu spørger jeg alle i dette debat fora, har i set eller hørt om falske japanske sølvmønter?
Alle svar er velkomne.
50senmand

Re: Falske 1 yen sølv mønter fra Japan

Indlægaf 50senmand » fre 2. jun 2017 14:45

Jeg er tilbage med nyt. Efter at have købt lidt mønter på Ebay, fik jeg fat i en 1 Yen fra år 28. Og den så rigtig ud på billedet. Den mønt jeg fra Kina vejer 17,9 gram og er usædvanlig tynd af en sølvmønt, som skal veje cirka 26,9 gram. Sælgeren hedder sqm9981. Heldigvis fik jeg mønten til en lav pris. Så den beholder jeg som en "sær falsk mønt".
Det er anden gang jeg støder på falske yen mønter fra Japan.

Er der andre som har ligende erfaringer så skriv gerne om det her.
50senmand

Tilbage til Falske Mønter