Kamera til møntfotografering

Kamera til møntfotografering

Indlægaf MichaelC » man 15. feb 2016 15:27

Jeg søger nogle gode råd, ang. hvilket kamera+udstyr der kan anbefales til møntfotografering.

Jeg har pt. et ganske almindeligt digitalkamera, samt en trefod, og diverse lysanordninger. Med dette kan jeg tage udmærket billeder af større pæne mønter, men så snart jeg når til de mindre middelaldermønter, ikke mindst borgerkrigsmønterne, kommer det til kort. Der mangler simpelthen en makrolinse, idet kameraet ikke kan fokusere når mønterne kommer for tæt på.

Jeg ønsker ikke at investere mange tusind kr i et kamera, hvis eneste formål vil være at tage billeder af min begrænsede møntsamling. På den anden side, så vil jeg heller ikke bruge 2300 kr på eksempelvis et ”Canon PowerShot SX420 IS ultrazoom” kamera i Elgiganten, hvis det i virkeligheden ikke kan gøre det bedre end hvad jeg har. Jeg kender stort set intet til fotografering, så jeg har ingen ide om hvilke af de 117 parametre et kamera typisk har, der er de ”vigtigste” i en møntsammenhæng. Jeg har dog hørt, at ved møntfotografering så er lyset vigtigere end kameraet – så længe man altså har en makrolinse og mulighed for at fokusere den.

Jeg ville sætte stor pris på, hvis der er nogle her der vil dele deres anbefalinger og/eller erfaringer mht. valg af kamera til møntfotografering, og meget gerne ifm. fotografering af små/grimme/gamle mønter også.
MichaelC

Tilbage til Diverse